Nieuws

Greenpeace: supers zetten duurzame landbouw op het spel

By 27 augustus 2020 No Comments

Supermarkten zetten de verduurzaming van groente en fruit op het spel door geen reële meerprijs voor PlanetProof te betalen. Dat vindt milieuorganisatie Greenpeace. Onderzoek van Greenpeace toont aan dat telers in de meeste gevallen zelf voor de meerkosten van duurzaam telen opdraaien. Dat blijkt uit het rapport Supermarkten: Zwakste schakel in duurzame teelt?, waarvoor Greenpeace 137 PlanetProof-telers enquêteerde en sprak met supermarktketens.

Volgens de milieuorganisatie staat veel op het spel nu het draagvlak voor PlanetProof afneemt bij telers. Daarmee dreigen de jarenlange inspanningen om het middelengebruik terug te dringen teniet te worden gedaan. Greenpeace noemt PlanetProof ‘verbluffend’, omdat volgens dit teeltsysteem het middelengebruik wordt gehalveerd. De milieuorganisatie roept supermarkten en overheid op om een eerlijke beloning te realiseren.

Teler en supermarkt lijnrecht tegenover elkaar

Telers en supermarkten staan lijnrecht tegenover elkaar, stelt Greenpeace. Supermarkten zeggen een meerprijs te betalen, zonder dat duidelijk wordt of hiermee de reële kosten van telers worden gedekt. Telers geven aan dat een meerprijs er vaak niet is, of‘onvoldoende. Alleen supermarktketen Plus is duidelijk in de beantwoording van vragen en zegt een meerprijs van 0,01 tot € 0,02 te betalen per kilo, of vergelijkbare eenheid. Andere supermarkten zeggen wel een meerprijs te betalen, maar blijven onduidelijk over de hoogte van die vergoeding. De extra kosten voor PlanetProof wordt door telers gemiddeld op 11% ingeschat. De meeste kosten zitten in de directe certificeringskosten, blijkt uit de enquête.

Een meerprijs betalen kán wel, laten groentefabrikant HAK en aardappelhandelaren Agrico en Nedato zien. Agrico en Nedato betalen aardappelboeren die PlanetProof telen € 1.000 per hectare extra. Rodekool en spinazie van HAK hebben inmiddels het PlanetProof-keurmerk waarvoor telers respectievelijk 10% en 30% extra ontvangen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat PlanetProof-telers tevreden zijn over de begeleiding naar PlanetProof.

Forse kritiek op Albert Heijn
Greenpeace oordeelt hard over marktleider Albert Heijn. Het verduurzamingsbeleid van deze supermarktketen is mislukt. Albert Heijn wil niet meedoen aan PlanetProof. “Albert Heijn streefde er samen met stichting Natuur & Milieu naar om 27 bestrijdingsmiddelen in de AGF-teelt uit te bannen. Daarvan is weinig terechtgekomen.” Daarmee zijn supermarkt en telers na jaren verloren tijd weer terug bij af, aldus Greenpeace.