“Wij zien op dit moment de verkoop biologisch toenemen”, zegt Steven IJzerman kwaliteitsmanager bij Udea/Ekoplaza en coördinator voor alle duurzaamheidsactiviteiten binnen de organisatie. “Het zou mooi zijn als door de crisis consumenten bewust voor een gezonder voedingspatroon gaan kiezen”.
Crisis impact
“Voor ons als organisatie biedt de huidige crisis kansen om onze waarden verder uit te dragen. We werken op basis van persoonlijke en langdurige relaties met onze leveranciers. We zien dat we juist nu profijt hebben van deze stabiele factor en dat we elkaar snel vinden bij het oplossen van praktische problemen door deze crisis. Samen hebben we hetzelfde doel voor ogen; een gezond en voedzaam assortiment bieden aan onze klanten. Als groothandel van biologische producten beleveren wij naast onze winkels ook alle natuurvoedingswinkels in Nederland, maar ook kinderdagverblijven en horeca. Dat laatste kanaal staat nu even stil, maar binnen de andere kanalen zien wij groei. Of de coronacrisis ons iets extra’s brengt voor de toekomst weet ik niet. We houden het nu even bij de basis. Zo zorgen we bijvoorbeeld dat onze schappen zo goed mogelijk gevuld zijn, dat onze medewerkers veilig kunnen werken en consumenten veilig boodschappen kunnen doen. Op de langere termijn hopen we dat er door de crisis meer mensen kennismaken met onze winkels en ook daarna bij ons blijven. Ook tijdens de financiële crisis rond 2008 zagen we een vergelijkbare trend. De consument ging toch meer nadenken over wat ze waar kopen”.
Udea verbindend in biologisch
Udea BV. is een familiebedrijf en al 30 jaar een groothandel in biologische producten. Toen het bedrijf in de jaren ’80 startte, was de landbouw nog veel intensiever dan nu. Tegenwoordig komt de mainstream landbouw steeds dichter naar biologisch toe. De uitdaging voor Ekoplaza nu is om de volgende stap te maken. Eerder rapporteerde Gfk in opdracht van Bionext dat maar liefst 95% van de huishoudens wel eens biologische producten koopt. We kunnen wel stellen dat biologisch vrij algemeen geaccepteerd is. Het goede nieuws is dat er nog steeds groei in zit. Het areaal biologische landbouwgrond groeit en de verkopen nemen toe.
Crisis als katalysator
“Ik vraag me wel af hoe houdbaar onze voedselketen nu is”, zegt Steven. “Belangrijke thema’s zoals een eerlijke prijs en een goede samenwerking met toeleveranciers en andere partijen in de keten zitten al in het DNA van onze organisatie. Ook andere thema’s die nu naar boven komen zoals het belang van een gezond en voedzaam productaanbod raken hetgeen waar wij mee bezig zijn. We zien dat personen die de duurzaamheidsagenda willen bepalen de crisis aangrijpen om hierop door te pakken. Wij waren al die tijd al bezig om het voedselsysteem te toetsen”.
Leveranciers
“Onze leveranciers merken net als wij een groei in de omzet. Ook werken we samen met leveranciers die de horeca beleveren maar hebben we nog geen signaal gekregen dat ze in de problemen zijn gekomen. Mocht dit wel zo zijn geweest dan hadden we zeker meegedacht over een oplossing. Dat is het voordeel van een langdurige samenwerking. Wel zagen we een logistiek probleem bij de aanlevering van producten tijdens de wintermaanden uit Zuid-Europa, met name de retourstroom terug vanuit Nederland die moeilijk op gang kwam. Op zo’n moment denken we mee met onze leveranciers. Inmiddels speelt dat niet meer, nu komen steeds meer producten uit Nederland”.
Meer waardering biologisch?
“Of er meer waardering gekomen is voor het eten van biologische producten door de crisis is een mooie vraag. Wellicht kan Transitiecoalitie Voedsel helpen bij het beantwoorden van deze vraag. Andere retailers kunnen wellicht aangeven of het aandeel biologisch, Fair Trade en andere gezonde proposities echt is toegenomen”.
Wat geef je mee aan TCV?
“Met veel keten en sectorpartijen streven we naar hetzelfde toekomstdoel, namelijk verder verduurzamen. Om dit gezamenlijke belang extra kracht bij te zetten is het heel mooi dat er een coalitie is dat namens on allemaal het voortouw neemt. Want dat is het sleutelwoord voor de toekomst. Samen mooie stappen maken en als er zich problemen voordoen lossen we deze samen op. Dat geldt voor elk individueel thema. Of het nu gaat om een eerlijke prijs, samenwerking in de keten, duurzame teelt of gezonde voeding. Gezamenlijk moeten we voor ieder thema de stip op de horizon bepalen. Een mooie uitdaging met daarin een rol voor TcV”.
Denk of praat mee met Steven. Reageren of ideeën delen kan onderaan de comments van deze LinkedIn Post.