Skip to main content
Nieuws

In gesprek met Lianne Hanenberg van Bonduelle

Geschreven door 12 oktober 2022No Comments

Minister Staghouwer kwam in de voedselevaluatie brief met de visie 50/50 plantaardig/dierlijk in ons eetpatroon in 2030. Nu is het zaak om tot concrete invulling te komen. Tijdens het Plant the Future diner op 13 oktober zal dit dan ook onderwerp van gesprek zijn. Hoe gaan we die 50/50 halen? En wie moet daarin welke rol pakken? We nemen al een voorzet om deze vragen te beantwoorden en gaan met de sponsoren van het Plant the Future diner in gesprek. Wij zijn geïnteresseerd in wat zij als hun rol zien in de eiwittransitie. Ook vroegen wij hen naar de tienpunten uit het tienpuntenplan. Het plan dat met input van het Plant the Future diner in 2021 gevormd is. Met welke punten zijn zij aan de slag? En waar ligt nog een uitdaging? Daarover praten wij met het grootste groentemerk wereldwijd: Bonduelle.

De groenten en peulvruchten van Bonduelle zijn in meer dan 100 landen te vinden. De missie van Bonduelle is om met plantaardige voeding een betere toekomst te creëren. Dat is niet allee beter voor onze gezondheid maar ook die van de planeet. Wij spraken Lianne Hanenberg, marketingdirecteur bij Bonduelle, over hoe Bonduelle met haar producten probeert een positieve impact te maken en hoe zij dagelijks werken aan verduurzaming.

B Corp certificering
Een goed voorbeeld van de positieve impact die Bonduelle probeert te maken is de B Corp certificering. B Corp is een internationale certificering voor bedrijven die een, positieve impact hebben op mens, milieu en maatschappij. Lianne vertelt trots: “Wij hebben het streven om in 2025 wereldwijd gecertificeerd te zijn. Dat is best ambitieus. Het is een grote kluif om als multinational het hele proces, van grond tot mond, B Corp gecertificeerd te krijgen.” Maar we liggen goed op schema, Bonduelle Noord Europa zal vanaf 2024 gecertificeerd zijn.

Bonduelle en de eiwittransitie
Van de eiwitten die Nederlanders eten, is momenteel 60% dierlijk en 40% plantaardig. Transitiecoalitie Voedsel zou deze ratio willen omdraaien: naar 40% dierlijk en 60% plantaardig in 2030. Lianne vertelt dat Bonduelle deze doelstelling volledig ondersteunt: “we zijn blij dat dit soort doelstellingen neergezet worden. Wij willen ons steentje bijdragen om dat te realiseren.” Lianne legt uit dat de eiwittransitie om twee reden erg belangrijk is voor Bonduelle: voor de gezondheid van de consument en de gezondheid van de planeet. “Momenteel is ons eetpatroon voor beiden  erg belastend. We eten te veel dierlijke producten en te weinig plantaardig: te weinig groenten, fruit en peulvruchten. Dit leidt enerzijds tot toename in ziektes, denk aan diabetes en obesitas. En anderzijds is het niet goed voor het milieu omdat de uitstoot van CO2 te hoog is. Dat is de voedingsbodem voor onze missie om consumenten te inspireren in de transitie naar meer plantaardig. Dat doen we door relevante producten aan te bieden en volop receptinspiratie te geven.

Plantaardig eten: lekker én gemakkelijk

Lianne constateert:

“veel consumenten zijn zich ook wel bewust dat er iets moet veranderen. Het is onze rol om ze daarin te helpen. Dat doen wij door plantaardige voeding aan te bieden die lekker én gemakkelijk is en helpen in de duurzamere maar ook gezondere keuze.

“Op het gebied van assortiment hebben wij mooie stappen gezet. Recent hebben we de lunch bowl geïntroduceerd. Het is een volwaardig plantaardige maaltijd die bestaat uit granen, groenten en peulvruchten.” De lunch is vaak een verborgen moment met dierlijke eiwitten. Zo worden er nog veel boterhammen met vleeswaren gegeten. “Je ziet dat consumenten steeds meer bezig zijn om met de avondmaaltijd meer groenten, peulvruchten en of volledig plantaardig te eten. Maar het lunchmoment is hier natuurlijk ook een belangrijk moment voor”, aldus Lianne.

Lianne constateert: “veel consumenten zijn zich ook wel bewust dat er iets moet veranderen. Het is onze rol om ze daarin te helpen. Dat doen wij door plantaardige voeding aan te bieden die lekker én gemakkelijk is. We zijn een merk dat een convenience product in blik en zakken brengt. Dus wij maken het gemakkelijk om meer plantaardig te eten.” De lunchbowl is ook een voorbeeld, dat het gemakkelijker is om plantaardig te eten tijdens de lunch.

“Je ziet dat consumenten steeds meer bezig zijn om met de avondmaaltijd meer groenten, peulvruchten en of volledig plantaardig te eten. Maar het lunchmoment is hier natuurlijk ook een belangrijk moment voor”

De rol van Bonduelle in de eiwittransitie
“We zijn blij dat de groep flexitariërs toeneemt. Steeds meer mensen worden zich ervan bewust dat het goed is om minder vlees te eten. Heel veel mensen weten alleen nog niet dat peulvruchten een goed eiwitrijk alternatief is voor vlees.” Via de campagne ‘deze boon is buitengewoon’ werkt Bonduelle aan dit bewustzijn. En ook als je niet precies weet, wat te doen met peulvruchten bij een maaltijd, helpt Bonduelle graag. Op de website staan tal van recepten waar peulvruchten de hoofdrol spelen. “Peulvruchten zijn een super mooi product. Ze zijn heel natuurlijk, er zitten geen toevoegingen in en toch wordt het nog weinig toegepast.” Als we Lianne vragen, welk recept de lezers echt eens moeten proberen, komt ze met de volgende suggesties: chilli sin carne, kruidige bulgur bonenstoof en couscoussalade met kikkererwten

Zet in op verbinding
Bonduelle kan zich wel vinden in punt 7 van het tienpuntenplan van TcV: ‘zet in op de verbinding van gezondheid en duurzaamheid, landbouw en voedsel, consumptie en productie in beleid.’ Binnen Bonduelle is een uitgebreid landbouw programma opgezet. “Regeneratieve landbouw is super belangrijk voor ons. Wij werken samen met zo’n 2800 partner telers waarmee we een langdurige samenwerking aangaan. Op deze manier kunnen we hen helpen om duurzame landbouw te bedrijven. Zo helpen we in het terugdringen van pesticidengebruik en in zorgvuldiger watergebruik en daarmee het bevorderen van biodiversiteit.”

“Wij werken samen met zo’n 2800 partner telers waarmee we een langdurige samenwerking aangaan. Op deze manier kunnen we hen helpen om duurzame landbouw te bedrijven.” 

Daarnaast kan Bonduelle zich wel vinden in punt 10 van het tienpuntenplan: ‘ondersteun initiatieven die bijdragen aan de eiwittransitie’. “Niets voor niets hebben wij op 13 oktober een tafel gereserveerd bij het Plant the Future diner.” Maar Bonduelle zoekt ook actief de samenwerking op met partijen. Zo is Bonduelle vriend van de Transitiecoalitie Voedsel en lid van de Green Protein Alliance (GPA). “Het is belangrijk om samen met de Transitiecoalitie Voedsel en de Green Protein Alliance op te trekken. Ik denk dat je samen sterker staat en samen kun je meer invloed uitoefenen.”

Ondersteun initiatieven die bijdragen aan de eiwittransitie:

“niets voor niets hebben wij een tafel gereserveerd bij het Plant the Future diner”

Inspireer, stimuleer en verleid
Bonduelle zet belangrijke stappen om de consument te inspireren voor plantaardige maaltijden. Lianne ziet ook een rol voor de overheid. “Als ik kijk naar onze Franse collega’s, dan zie je dat daar vanuit de overheid richting scholen andere regelgeving is dan in Nederland. In Frankrijk is het heel gewoon, dat een aanzienlijk percentage van het eten wat kinderen op scholen krijgen vegetarisch is”. Lianne vult aan, “Het is natuurlijk de vraag hoeveel je moet opleggen. Maar ik denk dat je als overheid wel kan inspireren en stimuleren.” Een btw-verlaging op groenten en fruit ziet Lianne dan ook als een goede maatregel om de consument te stimuleren om meer groenten en fruit te eten. Wel merkt Lianne op dat ook peulvruchten hierin meegenomen moet worden. Bovendien zou het volgens haar niet alleen moeten gaan om de versafdeling, maar ook de groenten en peulvruchten in conserven en in het vriesvak.

Naast de rol voor de overheid, ziet Bonduelle ook nog een duidelijke rol voor de winkels. “Als ik kijk naar peulvruchten in het schap, is het best wel bedroevend. Het is statisch en oubollig. De consument wordt absoluut niet geïnspireerd of verleid.” Hier is nog een rol voor ons samen met de retailers. “We kijken samen hoe we peulvruchten net zo mooi kunnen aanbieden als de verse groenten aan het begin van de winkel. Dit zou niet alleen moeten gelden voor peulvruchten, maar ook voor andere plantaardige alternatieven.” Lianne vult aan, “Als we willen dat we meer plantaardig gaan eten, moeten we ook zorgen dat mensen in de winkel verleid worden om dat te doen. Hier willen we vanuit Bonduelle graag stappen in gaan maken.

“Als we willen dat we meer plantaardig gaan eten, moeten we ook zorgen dat mensen in de winkel verleid worden om dat te doen.”