Het is goed mogelijk om ons eetgedrag te veranderen door voedsel aan te bieden dat gezond en lekker is en een veel hogere voedingswaarde heeft. Dat liet de Healthy Food Coalition op 11 oktober zien tijdens de eerste Food Fashion Show in Utrecht.
Op een rode loper in de Werkspoorkathedraal te Utrecht, werden diverse gerechten getoond, van voorafjes tot desserts. Allemaal gemaakt met minder of niet bewerkte grondstoffen. En daarmee veel voedzamer dan het ‘ultra-processed’ voedsel dat nu vooral in de schappen ligt.
“We laten zien dat het mogelijk is; dat bedrijven, die met hun aanbod een doorslaggevende rol spelen in het veranderen van ons eetpatroon, aan de slag kunnen met voedsel dat echt voedt en niet alleen maar vult”, aldus Drees Peter van den Bosch, presentator van de show en aanvoerder van de coalitie. De Healthy Food Coalition is een initiatief van de Transitiecoalitie Voedsel, waarin voorlopers zoals TastyBasics (graanproducten), Hutten (catering), Ekomenu (maaltijdboxen), Eosta (fruit & groente) en Hofweb (biologisch voedsel) samenwerken.
Vier keer betalen
In een forum met experts werd onder andere aangegeven dat we nu vier keer betalen voor ons voedsel. De eerste keer is aan de kassa van de supermarkt. De tweede keer voor subsidies om vervuiling op te ruimen, de derde keer om klimaatverandering tegen te gaan en de vierde keer de premie voor ziektekosten. De sterk oplopende kosten voor de gezondheidszorg zijn alarmerend. Door een overmaat aan ‘lege calorieën’ in het dieet raakt de spijsvertering ontregeld, met chronische aandoeningen tot gevolg.
“Dit is een doodlopende weg. We moeten ultra-processed-food vervangen door minder bewerkte producten die wel voedzaam zijn”, aldus panellid Jaap Seidell.
Alleen zo kan worden voorkomen dat de voedingsindustrie de volgende tabaksindustrie wordt, voegde Jan Buining toe. Hij werkt met TastyBasics aan producten met een hogere voedingswaarde en meer essentiële voedingsstoffen.
NRF-score
Om de voedzaamheid in kaart te brengen, lichtte Karl Ludovici de Nutrient Rich Food (NRF) score toe. Hij is werkzaam bij het Duitse NexNOa, dat zich toelegt op nieuwe extrusietechnieken voor meer voedingswaarde. De NRF kijkt naar 9 nutriënten om aan te moedigen (o.a. vezels en ijzer) en 3 nutriënten om te limiteren (zout, verzadigde vetten en toegevoegde suikers). Hoe hoger de score, hoe voedzamer het product. Alle gerechten die op de rode loper van de Food Fashion Show werden gepresenteerd, hadden een NRF hoger dan 35, terwijl het gemiddelde van de Nederlandse voedselconsumptie nu op 22 ligt. Het hoogst scoorde ‘Akkervlees’, gemaakt met onder andere sojabonen, met een NRF van 103. Deze vleesvervanger werd geserveerd op ‘Fully filled flatbread’ tijdens de aansluitende lunch. De bezoekers proefden diverse voedzame gerechten. Daarbij was regelmatig te horen: “Lekker!”
We dagen de hele keten uit zich aan te sluiten bij onze denklijn en dit initiatief: op vrijdag 13 december is de Food Fashion Insights session Hoe pas ik NRF toe in mijn productontwikkeling van 9:00 tot 12:00 uur op Universiteit Utrecht. Meld je aan via deze link of stuur een mail naar info@healthyfoodcoalition.nl.