Dat stelt Maarten Wismans. Hij is verantwoordelijk voor trademarketing en category management bij Flora Food Group. Dat is een wereldwijd opererende voedselproducent met een omzet van 3,3 miljard euro per jaar. Bekende merken zijn bijvoorbeeld Blue Band en Becel, maar ook Flora is een (internationaal) merk in de wereld van plantaardige ‘gele vetten’.
150 jaar ervaring
“Wij hebben 150 jaar ervaring met het ontwikkelen van plantaardige broodsmeersels en andere voedingsproducten van plantaardige oorsprong”, aldus Wismans. Hij refereert aan de geschiedenis van de onderneming, die teruggaat tot de tweede helft van de negentiende eeuw. Destijds kwam de vervanging van traditionele boter op basis van koemelk door margarine op gang. Inmiddels is plantaardig in dit segment de norm; zo is in Nederland 78% van alle producten volledig plantaardig.
De reden voor deze transitie was destijds niet zozeer verduurzaming, maar vooral het aanbod van een betaalbaar alternatief dat ook nog eens qua smaak aantrekkelijk was.
“Op basis daarvan is de transitie naar plantaardig in ons segment al grotendeels met succes afgerond. Wij willen dat graag verder uitbreiden, nu ook vanuit de drijfveer om verder te verduurzamen. Want voeding met plantaardig vet in plaats van dierlijk vet heeft een veel lagere carbon footprint”, aldus Wismans.
Room en kaas
Voorbeelden van verbreding van bekende merken naar nieuwe productvarianten zijn room en kaas met plantaardig vet. “Dat introduceren we bijvoorbeeld in de professionele markt als ingrediënt, maar ook in de supermarkt”. Een voorbeeld is de recente lancering van slagroom en kookroom met plantaardig vet in Nederlandse supermarkten onder het Blue Band label. Het is een vervolg op de introductie van Blue Band Heerlijk romig, een product dat eerder onder de naam Roombeter werd gelanceerd. “In het afgelopen jaar heeft al 1 op de 6 Nederlandse consumenten Blue Band Heerlijk romig gekocht; dat laat wel zien dat de transitie via grote merken sneller gaat”, aldus Wismans.
Normaliseren
Op de vraag waarom Flora Food Group meedoet aan het Plant the Future diner, antwoordt Wismans: “Wij willen eraan bijdragen dat plantaardig voedsel wordt genormaliseerd. Dus dat plantaardig de norm is en niet de uitzondering.” Ook hoopt hij tijdens het diner andere partijen te ontmoeten om samen na te gaan hoe in allerlei voedingsproducten vaker plantaardige ingrediënten kunnen worden toegepast. “Het blijkt in de praktijk vaak eenvoudig om plantaardige room toe te passen. Wij kunnen dat ondersteunen met onze research op basis van jarenlange ervaring.”