“De eiwittransitie zit in ons DNA, want Alpro is ooit begonnen met het vervangen van de koe door soja bij het produceren van eiwithoudende drinks”, vertelt Simone Broxks, Health & Scientific Affairs manager bij het merk dat deel uitmaakt van voedingsconcern Danone. Naast soja-drinks is Alpro ook actief in andere plantaardige segmenten, zoals haver- en amandeldrinks. “ We investeren fors in de plantaardige toekomst”. Daarmee draagt Alpro vooral in Europa bij aan de groei van plantaardig eiwit in onze voeding. Wanneer steeds meer consumenten kiezen voor de plantaardige variant heeft dat een positieve impact op belangrijke zaken als landgebruik, de uitstoot van CO2 en het watergebruik. “Om dat te versterken is ons streven ook om soja te verwerken die zo veel als mogelijk in Europa is geteeld”, aldus Broxks.
Minder vullen, meer voeden
Alpro heeft als doel om een gelijkwaardig alternatief voor dierlijke zuivel aan te bieden. Het gaat er volgens Broxks om dat consumenten een échte keuze kunnen maken als het om voeding gaat. “Gelukkig zijn plantaardige drinks & variaties op yoghurt vandaag de dag een normaal onderdeel van een gebalanceerd dieet. Dat laten we ook zien in onze bijdrage aan het nationaal schoolontbijt. Daar bieden we onze sojadrink aan naast traditionele melk en yoghurt”. De deelname aan het schoolontbijt is ingegeven door de overtuiging dat we de kwaliteit van onze voeding in het algemeen moeten verbeteren.
“We consumeren nu veel te veel lege calorieën, die te weinig essentiële voedingsstoffen bevatten. Dat moet anders; we hebben behoefte aan voeding die niet alleen vult, maar vooral ook voedt. Dat willen we graag duidelijk maken aan de jeugd”, aldus Broxks.
Ze wijst erop dat veel kinderen zonder of met een karig samengesteld ontbijt naar school gaan.
Eigen tafel
Deze genuanceerde aanpak, die plantaardige eiwitbronnen positioneert als een belangrijk onderdeel van een gebalanceerd dieet, past bij de filosofie van het Plant the Future diner. “Daarom zijn we dit jaar ook sponsor met een eigen tafel tijdens het diner”, aldus Broxks. Aan de eigen tafel nodigt Alpro partijen uit die zich ook inzetten voor betere voeding bij de jeugd. “We brengen hen graag in contact met de andere deelnemers aan het diner. Zo kunnen we ervoor zorgen dat we nog beter samenwerken om een gebalanceerd dieet voor iedereen werkelijkheid te maken”. Broxks voegt eraan toe dat Alpro dat tijdens het Plant the Future diner ook duidelijk zal maken met een ludieke actie. Wat dat is, blijft nog even een verrassing, tot 19 november in Den Haag.
29 oktober 2024