Skip to main content
Nieuws

Denk mee met Arnold van Woerkom

Geschreven door 30 april 2020november 1st, 2021No Comments
Transitiecoalitie voedsel

Arnold van Woerkom, akkerbouwer uit de Flevopolder en oprichter van het foodlabel Bodemisch Food, is overtuigd van de relatie tussen een vitaal bodemleven en onze gezondheid. Vanuit het ecologisch en medisch denken teelt hij gezondere producten met meer inhoudelijke voedingsstoffen. Het woord Bodemisch bestaat niet voor niets uit een combinatie tussen ‘bodem’ en ‘medisch’.

Hoe creëer Bodemisch Food?
“Mijn bodem is het uitgangspunt. Alles wat ik onderneem dient om een optimale bodemgezondheid te creëren. Om die reden wordt er ieder jaar in Amerika een bodemmonster geanalyseerd. Hierin wordt heel precies, per element, de inhoud en de bodemsamenstelling beschreven. Zo weet ik wat de grond nodig heeft voor een natuurlijke balans. Dit zijn niet de gangbare chemische meststoffen maar op maat gemaakte mineraalmengels van natuurlijke oorsprong”.

Om het bodemleven niet te verstoren, heeft Arnold al 10 jaar niet meer geploegd. “Ploegen legt de bodem bloot aan de weerselementen. Dat is ontzettend slecht voor de microbiologische activiteit in de aarde. Wij gebruiken juist zware machines om de aarde aan te drukken”. Daarnaast zaait hij na de oogst een mengsel van 16 soorten groenbemesters op het land, wat ten goede komt aan de bodem. “Dit mengsel is fantastisch. In het voorjaar klepelen we alles en laten we de wortels zitten. Door de plantenresten wordt er extra organisch materiaal aan de bodem toegevoegd. Hierdoor wordt een zo goed mogelijk bodemleven van schimmels, bacteriën en andere microbiologie gecreëerd”.

Om te controleren of de investeringen in de bodemgezondheid zijn vruchten afwerpt, monitort Arnold de plantengroei. “Blaadjes worden naar een lab gestuurd en geanalyseerd. De uitslag zegt iets over de stress situatie in de plant. Op basis daarvan kunnen we bijsturen met mineralen bladbemesting. We hebben daardoor aantoonbaar 30% meer voedingswaarden in ons geproduceerd voedsel”. Vergeleken met gangbare aardappelen, zijn de piepers van Arnold gezonder omdat ze meer vitaminen, mineralen, sporenelementen, antioxidanten en biostimulanten bevatten.

Coronaimpact
Volgens Arnold laat de coronacrisis zien dat we te afhankelijk zijn van andere partijen en landen. “De voedselproductie lijkt bijna om te vallen, het systeem hangt aan een zijden draadje. Voedsel uit het geglobaliseerde voedselsysteem voedt niet. Het bevat een onbalans aan voedingsstoffen zoals teveel zout, suikers en verzadigde vetten. Dit voedsel is deels verantwoordelijk voor de ziektes en aandoeningen die we momenteel kennen. Door productiemaximalisatie zijn de voedingswaarden verdwenen uit producten die we op het land telen. Hierbij ligt de focus op de verkeerde productiefactor. In plaats van kilo’s per hectare moeten we naar nutriënten per product”.

Voedsel voor de gezonde mens
Arnold pleit voor een verschuiving naar een sociale landbouw vanuit het ecologische gedachtengoed. Hierbij moet aandacht besteed worden aan drie belangrijke factoren voor gezondheid: leefomgeving, voedsel kwaliteit en lifestyle. “Voedsel moet de mens weer gezond maken zodat we in optimale staat zijn om ziektes te doorstaan. Op die manier doen we aan preventieve zorg waardoor de algehele zorgkosten aanzienlijk verminderen”.

Koppigheid en doorzettingsvermogen
Arnold is een echte ondernemer en een voorbeeld voor andere boeren die het anders willen doen of in een transitieperiode zitten. “Toen ik hier 20 jaar geleden mee begon, werd ik voor gek verklaard. Ik wilde anders boeren dan ik op school had geleerd. Hiervoor moet je sterk in je schoenen staan en je eigen weg volgen. Ik ben partners en gelijkgestemde gaan zoeken en heb het Bodemisch Food kennisnetwerk samengesteld. Daarna hebben we het gewoon gedaan!”. Inmiddels is de zoon van Arnold klaargestoomd om het bedrijf over te nemen om de Bodemische Food expertise voort te zetten.

Open deuren
Voor de Transitiecoalitie Voedsel ziet Arnold een rol weggelegd als facilitator. “Open deuren voor ondernemers met een goed verhaal om bijvoorbeeld bij een supermarktketen binnen te komen. Zo kunnen ze makkelijker voedsel met toegevoegde waarde aanbieden. Ook vindt Arnold het belangrijk dat TcV het verhaal over de noodzaak van verduurzaming blijft communiceren naar de maatschappij en de zorg sector. Op die manier creëer je bewuste consumenten en zorgmanagers. Tot slot raadt Arnold aan om aandacht te blijven besteden aan ‘boer-burgerinitiatieven’ ter bevordering van gezond voedsel en een korte keten.

Denk of praat mee met Arnold en reageer in de comments onder deze Linked-In Post.