Van Albert Heijn ontvingen ze een brief met een prognose voor een omzetstijging van 20-25%. Dat zou voornamelijk komen door de daling van out-of-home afzet vanwege de sluiting van de horeca. Jan Buining, directeur van TastyBasics merkt de stijging in de verkoopcijfers. “We zitten alleen in de at-home afzet via retail en onze webshop. Ik vind het afschuwelijk voor de horecaondernemers en al hun toeleveranciers die door de corona crisis worden geraakt. We proberen wel verantwoordelijkheid te nemen door nu een aantal producten te ontwikkelen die we pas volgend jaar op de markt zouden brengen. Hiervoor huren we getalenteerde kok/ondernemers in die op het moment zonder werk zitten. Daarvoor willen we het ons juist nu veroorloven om extra geld uit te geven.
Gezond oud worden
TastyBasics maakt gezonde voeding van onbewerkte en natuurlijke ingrediënten zonder onnodige toegevoegde koolhydraten uit bewerkte grondstoffen. In de tijd dat gezonde voeding, stressreductie en bewegen enorm actueel zijn, is dat voor het bedrijf een aanleiding om de boodschap om waardevol te eten nog breder uit te dragen. “Ik hoop dat deze tijd bijdraagt aan de bewustwording van het belang van gezonde voeding. We worden nu steeds jonger ziek en zo blijkt in deze pandemie dat de kans op heftige symptomen na een virusinfectie veel groter is met metabole ziekten. Daarom moeten we nu hard werken om ervoor te zorgen dat meer mensen gezond eten na de crisis dan ervoor, zodat we gezond oud worden. Wat mij betreft mag TcV die boodschap nog breder uitdragen.
Nominatie Jaarprijs Goede Voeding
Jan vertelt dat gezond eten helaas niet direct geassocieerd wordt met lekker eten. Om de drempel tot zinvolle voeding zo laag mogelijk te maken maakt het bedrijf look-a-likes. “Producten zoals pasta, crackers of muesli zijn net zo lekker als het traditionele product maar dan zonder bewerkte grondstoffen en te veel koolhydraten”. Met de muesli heeft TastyBasics zelfs een nominatie voor Jaarprijs Goede Voeding 2020 in de wacht gesleept. We kunnen Jan allemaal een duwtje in de rug geven en zijn missie steunen door op de muesli te stemmen: http://www.jaarprijsgoedevoeding.nl/stemmen
Toekomstbeelden
“Wat mij betreft gebruiken we deze periode om het systeem wakker te schudden om weer in harmonie met de natuur gaan leven. We denken op alles voorbereid te zijn, maar zo’n virus doet ons dan toch de das om. Vanaf de Franse Revolutie dachten we dat we de natuur konden beheersen. We moeten weer terug naar een systeem waar iedereen zijn best doet om de balans niet te verstoren. Hiervoor hebben we alle gezamenlijke denkkracht nodig. Maar we moeten niet te ver voor de troepen uit marcheren zodat we het muziekkorps verliezen. Alle ketenspelers moeten hieraan meedoen. Er is al veel nuttig voorwerk gedaan en dat is de ideale voedingsbodem om nu bij elkaar te komen en te kijken wat we nu concreet moeten aanpakken. Het zou mij helpen om een helder te beeld te hebben waar we collectief aan kunnen werken. Op mijn domein denk ik te weten wat er moet gebeuren, maar het gaat niet alleen over gezondheid. Het hele voedselsysteem moet profiteren van deze crisis. Maak toekomstbeelden en maak deze realistisch en concreet. Daar is het nu de unieke kans voor.
Wil je reageren of inzichten en ideeën delen? Dat kan onderaan in de comments van deze LinkedIn Post. Klik hier voor meer informatie over TastyBasics of neem contact op via info@tastybasics.nl.