
Van voorvechters van dierenwelzijn tot grote milieu-ngo’s, toonaangevende voedselproducenten en innovators: enkele van de grootste namen in Europa spreken zich met één stem uit tegen voorgestelde beperkingen op de namen die worden gebruikt voor plantaardige voedingsmiddelen in de schappen van supermarkten. Ook de Transitiecoalitie Voedsel ondertekende onlangs deze verklaring over ‘no confusion’.
De Europese Commissie is van plan het gebruik van 29 woorden zoals ‘bacon’, ‘kip’ of ‘rundvlees’ voor plantaardige alternatieven te verbieden en het Europees Parlement bespreekt momenteel de toevoeging van woorden zoals ‘burger’, ‘worst’ en ‘steak’ aan de verboden lijst.
De Commissie stelt dat consumenten in verwarring raken wanneer deze woorden op plantaardige producten voorkomen. Er is echter nooit substantieel bewijs geleverd om deze bewering te staven. Integendeel, termen als “plantaardige burger”, “veganistische worst” of “plantaardig spek” helpen mensen te begrijpen hoe ze duurzame alternatieven kunnen bereiden en ervan kunnen genieten.
Uit een studie van de Europese consumentenorganisatie BEUC blijkt dat de meeste consumenten het eens zijn met het huidige gebruik van benamingen.
De kwestie van de etikettering van plantaardige alternatieven is ook aanhangig gemaakt bij het Europees Hof van Justitie, waar in een uitspraak uit 2024 werd gesteld dat de huidige wetgeving voldoende is om de consument te beschermen.
Desondanks ligt het verbod op deze termen weer op tafel en hebben meer dan 200 organisaties die consumenten, milieu- en dierenwelzijnsgroeperingen, industrieleiders en het maatschappelijk middenveld vertegenwoordigen, hun steun uitgesproken voor de campagne No Confusion (www.noconfusion.org). Samen roepen zij de leden van het Europees Parlement (MEP’s) op om dit onnodige voorstel tijdens een komende stemming op 7 oktober te verwerpen en de Europese Commissie om haar eigen voorstel definitief in te trekken.
Verklaringen
Rafael Pinto, Senior Policy Manager bij de European Vegetarian Union (EVU)
“Het is duidelijk dat consumenten niet in de war raken door een ‘plantaardige worst’, ‘burger’ of plantaardige kip. Deze termen helpen consumenten te begrijpen hoe ze duurzame alternatieven kunnen bereiden en ervan kunnen genieten. Een verbod hierop zorgt alleen maar voor verwarring en vertraagt de overgang van Europa naar gezondere, klimaatvriendelijke voedingspatronen. Het zou ook schadelijk kunnen zijn voor Europese boeren die de grondstoffen voor deze voedingsmiddelen produceren, zoals soja, erwten en andere gewassen.”
Dr. Roberta Alessandrini, directeur van het Dietary Guidelines Initiative bij PAN International:
“Verrijkte plantaardige alternatieven bieden een concrete mogelijkheid om mensen te helpen hun consumptie van bewerkt vlees te verminderen, dat sterk in verband wordt gebracht met darmkanker en andere ernstige ziekten. Deze producten zijn ook gemakkelijk in gebruik en milieuvriendelijk. Wij zijn tegen het besluit om vleesachtige namen voor deze producten te verbieden, omdat dit een onnodige barrière opwerpt. Er zijn concrete beleidsmaatregelen nodig om de gezondheid van zowel mensen als de planeet te verbeteren, en dit besluit ondermijnt die inspanningen.“
Siska Pottie, secretaris-generaal van de European Alliance for Plant-based Food (EAPF)
”Plantaardige voedingsmiddelen behoren tot de snelst groeiende markten van Europa, stimuleren innovatie, creëren banen en dragen bij aan een concurrerende Europese voedingssector. Het huidige wettelijke kader biedt consumenten al duidelijkheid en transparantie, terwijl aanvullende beperkingen alleen maar het vertrouwen van consumenten zouden kunnen schaden en voedselinnovatie zouden kunnen belemmeren. Als spreekbuis van bedrijven en belanghebbenden in de hele waardeketen van plantaardige voedingsmiddelen, van akker tot bord, dringen we er bij beleidsmakers op aan om zich te richten op oplossingen die deze sector in staat stellen te floreren, in plaats van onnodige belemmeringen op te werpen.”
Plantbased Foods Europe richt zich op het amendement van het Parlement
“Het beperken van vleesbenamingen voor plantaardige producten zou plantaardige bedrijven onevenredig en onterecht benadelen. De huidige regels maken eerlijke concurrentie tussen vleesproducten en plantaardige alternatieven mogelijk, terwijl consumenten vrij kunnen kiezen op basis van hun persoonlijke voorkeuren. Beperkingen op benamingen zullen alleen maar een belemmering vormen voor de ambities van de EU op het gebied van strategische veerkracht en innovatie, en zullen in strijd zijn met de groeiende vraag van consumenten naar plantaardige opties. Het verwerpen van dit amendement zal de keuzevrijheid van de consument waarborgen, het inkomen van boeren versterken en Europese innovatie beschermen.”
Natascha Kooiman, kwartiermaker bij de Stichting Transitiecoalitie Voedsel
“Een plantaardige burger geen ‘burger’ meer mogen noemen is alsof je een elektrische auto geen auto mag noemen. Wat met een dergelijke maatregel gebeurt, is dat er verwarring wordt gezaaid onder het mom ‘verwarring voorkomen’. Herkenbare namen gebruiken maken plantaardige alternatieven juist herkenbaar en toegankelijk. Het is in lijn met de wens om mensen meer plantaardig te laten eten zoals o.a. het advies van de World Health Organisation luidt. Als we écht willen versnellen naar een duurzamer voedselsysteem, moeten we stoppen met dit soort symboolpolitiek die de beweging richting plantaardig eten alleen maar belemmert.”
Een verenigd front
De coalitie achter de campagne omvat verschillende sectoren:
- Dierenwelzijnsorganisaties zoals Eurogroup For Animals en Compassion in World Farming
- Milieuorganisaties, waaronder Greenpeace, het Europees Milieubureau en FERN
- Consumenten- en gezondheid belangenbehartigers zoals Physicians Association for Nutrition International, European Vegetarian Union en Proveg International
- Industrie en innovators van toonaangevende voedingsbedrijven, start-ups en producentenorganisaties.
In Duitsland hebben Aldi en Lidl, en verschillende andere bedrijven en organisaties ook een open brief gericht aan de Duitse leden van het Europees Parlement.
Deze ongekende eensgezindheid geeft een duidelijk signaal af: het voorstel beschermt de consument niet en is in strijd met EU-doelstellingen op het gebied van klimaat, gezondheid, voedselzekerheid, innovatie en verhoging van het inkomen van boeren.
Volledige lijst van ondertekenaars | Website
Waarom dit belangrijk is
- Europa wordt geconfronteerd met een klimaat- en biodiversiteitscrisis, en voedselsystemen spelen hierin een belangrijke rol.
- Plantaardige voedingsmiddelen maken deel uit van de oplossing en helpen mensen hun uitstoot te verminderen en de druk op het land te verlagen, terwijl ze vertrouwde vormen en smaken behouden.
- Het voorstel van de Commissie zou duidelijke en begrijpelijke taal weghalen, waardoor het voor burgers moeilijker wordt om duurzame keuzes te maken en de hele sector dure rebranding maatregelen moet nemen, wat banen in gevaar brengt.
Oproep tot actie
De coalitie dringt er bij het Europees Parlement op aan om op te komen voor consumenten, innovatie en duurzaamheid door dit misplaatste voorstel te verwerpen. We roepen de Europese Commissie op om haar voorstel in te trekken.
Perscontact ProVeg Nederland
Joey Cramer
Perscontact WePlanet
Hidde Boersma
Spokesperson | WePlanet
Hidde.Boersma@weplanet.org
+31 6 18540568
Over de No Confusion-campagne
De No Confusion-campagne brengt een brede coalitie van belanghebbenden uit heel Europa samen om zich te verzetten tegen de door de EU voorgestelde beperkingen op etiketten van plantaardige voedingsmiddelen. De campagne wordt gecoördineerd door WePlanet en EVU en wordt ondersteund door toonaangevende ngo’s, voedingsbedrijven en consumentenbelangenbehartigers.