Urgentie
Onze voedselomgeving is een belangrijke bepalende factor van ons gedrag. Per dag maken we zo’n 200 voedselkeuzes. 70% daarvan maken we onbewust. Een obesogene omgeving die via voedselaanbod en reclame continu prikkels geeft richting ongezond en onduurzaam gedrag vormt een barrière in de wens om de consument gezonder en duurzamer te laten kiezen.
Wat doet TcV?
Deze themagroep richt zich specifiek op het gezonder en duurzamer maken van de voedselomgeving. We streven naar een consumptie van 60/40 plantaardig/dierlijk en een aanbod in supermarkten, catering, fastfoodketens, overheid en horeca dat dat weerspiegelt. Wij pleiten voor marketing die gezond en duurzaam voedsel promoot, evenals een omgevingsbeleid dat grenzen stelt aan de hoeveelheid food-outlets met een overwegend ongezond aanbod rond scholen en drukke looproutes. Op dit moment loopt er een financieringsaanvraag voor een pilotproject dat deze elementen bevat. Samen met de themagroepen Supermarkt en Gezonde Voeding en Leefstijl is het doel te zorgen dat het voedselaanbod en de voedselomgeving gezond zijn en de bewoners van lagere sociale klasse helpen met een gezonde leefstijl.
Kwartiermaker & thematrekker
Natascha Kooiman – natascha@transitiecoalitievoedsel.nl