Vandaag is de “Superlijst Groen” gepubliceerd door Questionmark, een onderzoek dat mede tot stand kwam op initiatief van de Transitiecoalitie Voedsel. De publicatie is een sterke onderbouwing van de oproep ‘maak plantaardig het nieuwe normaal’. Hiermee riep TcV vorige week het nieuwe kabinet op om de verhouding dierlijk/plantaardige eiwitten van 40:60 om te draaien naar 60:40 in 2030. De Superlijst laat zien hoe supermarkten scoren op duurzaamheid, met als belangrijk onderwerp de eiwittransitie – de overgang naar minder dierlijk en meer plantaardig. Koploper in plantaardig voedselaanbod in supermarkten is Ekoplaza met veel plantaardig aanbod en weinig vlees in de reclamefolders.
Haalbare kaart
“De Superlijst is een prachtige manier om supermarkten te activeren meer te doen én te laten zien dat verandering mogelijk is. Ekoplaza laat zien dat onze recente oproep aan een nieuw kabinet om ‘plantaardig het nieuwe normaal’ te maken een haalbare kaart is. Wij roepen het nieuwe kabinet op met wet- en regelgeving voedselaanbieders zoals supermarkten te stimuleren om de gezonde en meer plantaardige keuze tevens de makkelijke en goedkope keuze te laten zijn,” aldus Natascha Kooiman, kwartiermaker Transitiecoalitie Voedsel en initiatiefneemster van de oproep. Meer dan 55 organisaties uit wetenschap, bedrijfsleven en NGO’s ondertekenden deze oproep. Concreet stellen zij voor om de de afspraak die is vastgelegd in het klimaatakkoord; omdraaien van de ratio (60:40 naar 40:60) door te vertalen naar alle relevante beleidsdossiers, alsook het bewaken van voortgang en resultaten door monitoring en benchmarking. En daarnaast een bovengrens (50:50) vast te stellen voor supermarkten qua promotie en aanbod van dierlijk voedsel voor 2025.
Op naar: plantaardig standaard en vlees een optie
De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat de meeste supermarkten nog geen substantiële bijdrage leveren aan het verminderen van de vleesconsumptie, terwijl branchevereniging CBL wel deze afspraak uit het Nationaal Klimaatakkoord onderschrijft. In de meeste supermarkten zijn plantaardige opties wel verkrijgbaar maar is vlees de standaard, zowel in het assortiment als in de reclamefolders. De resultaten laten zien dat verbetering mogelijk is, door:
- Meetbare doelstellingen om minder dierlijke eiwitten te verkopen. Geen enkele supermarkt communiceert hierover.
- Minder promotie voor vlees: In 92% van de onderzochte reclamefolders adverteert de supermarkt voor rood vlees. Rood vlees heeft van alle dierlijke producten de grootste ecologische voetafdruk.
- Meer aanbod plantaardig in kant en klaar maaltijden: van alle onderzochte kant-en-klaarmaaltijden bevat 44% rood vlees. Minder dan 9% is geheel plantaardig.
- Kleinere porties: Van de onderzochte vleesproducten (gehaktballen, schnitzels, en dergelijke) wordt 80% verkocht in porties groter dan 100 gram, met uitschieters naar 300 gram.
Hiermee sluiten de aanbevelingen van het onderzoek volledig aan bij de oproep aan het kabinet om op verandering van aanbod en promotie te sturen ten behoeve van de transitie naar minder dierlijke eiwitten in ons eetpatroon.
De Superlijst Groen is opgesteld in opdracht van Natuur & Milieu, Natuurmonumenten, Mighty Earth. Het is het eerste onderzoek naar de duurzaamheid van supermarkten dat laat zien in hoeverre supermarkten een voedingspatroon stimuleren dat goed is voor het milieu en de natuur.
Wil je meetekenen met onze oproep “Plantaardig het nieuwe normaal”? Dat kan via deze link. Meer dan 55 organisaties uit wetenschap, bedrijfsleven en NGO’s gingen je al voor.