Uit nieuw onderzoek van Feedback EU blijkt dat de zes grootste Nederlandse supermarkten gebruik maken van greenwashing om het grootste aandeel van hun klimaatuitstoot te verbergen. Door de focus te leggen op o.a. elektrische vrachtwagens, klimaatneutrale distributiecentra, LED verlichting of gerecyclede kassabonnen wordt maar over 5% van de uitstoot gecommuniceerd, terwijl de productie van vlees en zuivel verantwoordelijk is voor bijna de helft van de uitstoot van de supermarkt. Zo vermijden supermarkten het benadrukken van de uitstoot door producten die in de schappen liggen.
FeedbackEU laat zien hoe supermarkten gebruik maken van twee vormen van greenwashing: greenlighting en greenshifting. Greenlighting is wanneer bedrijven zichzelf presenteren als ‘groen’ door de nadruk te leggen op kleine stappen richting duurzaamheid. Een voorbeeld hiervan is reclame maken voor een pond gehakt dat verpakt is in minder plastic. Hoewel dit zeker een verbetering is, leidt het af van het feit dat de productie van vlees een veel grotere klimaatimpact heeft. Greenshifting is wanneer bedrijven de schuld en verantwoordelijkheid afschuiven op de consument. Het bestaande narratief dat de klant koning is en bepaalt wat er in de schappen ligt is hier een voorbeeld van. Dit wordt versterkt door de roep van overheden om betere labels en voedseleducatie. De invloed die supermarkten hebben op de voedselomgeving wordt hiermee onderschat.
Frank Mechielsen, Directeur Feedback EU :
“Het is hoog tijd dat supermarkten hun greenwashing tactieken opgeven en daadwerkelijk verantwoordelijkheid nemen voor hun klimaatimpact. Ze moeten stoppen met het afwenden van de aandacht en zich richten op de grootste bron van uitstoot: de producten die ze verkopen. Supermarkten hebben de macht en invloed om klanten te helpen bij het maken van duurzamere keuzes en een positieve impact op het klimaat te hebben. De tijd om woorden om te zetten in daden is nu.”
Bekijk hier het rapport https://feedbackeurope.org/campaigns/valse-bingo/