Skip to main content
Nieuws

In gesprek met Mark van Noorloos van Schouten Europe

Geschreven door 30 september 2022No Comments

In de evaluatiebrief  ‘Voedselagenda’ van voormalig Minister Staghouwer (LNV), kwam hij met de visie 50/50 plantaardig/dierlijk in ons eetpatroon in 2030. Nu is het zaak om tot een concrete invulling te komen. Tijdens het Plant the Future diner 2022 zal dit een belangrijk onderwerp van gesprek zijn. Hoe gaan we die 50/50 halen? En wie moet daarin welke rol pakken? Om het gesprek hierover al op gang te brengen, vroegen we de sponsoren van het Plant the Future diner 2022 naar hun visie hierop. Hoe zien zij hun rol in de eiwittransitie en hoe implementeren zij de punten uit het tienpuntenplan? Dit is het plan dat is gevormd met de input van het Plant the Future diner 2021. Met welke punten zijn zij aan de slag en waar ligt nog een uitdaging?

We trappen de reeks af met Mark van Noorloos, commercieel manager bij Schouten Europe. Al sinds 1893 is dit familiebedrijf uit het Noord Brabantse Giessen actief in voeding voor mens en dier. “In 1990 waren wij het eerste Nederlandse bedrijf dat begon met de ontwikkeling van vleesvervangers” vertelt Mark. In 1990 stapte Schouten Europe af van de ontwikkeling van veevoer en zette zich volledig in voor producten voor humane consumptie. De kennis van de grondstoffen voor diervoeder werd nu gebruikt om de stap te maken naar vleesvervangers. Hiermee haalde Schouten Europe het dier uit de keten. Schouten Europe is daarmee een echte pionier en een schoolvoorbeeld van punt 8 uit het tienpuntenplan van de Transitiecoalitie Voedsel (TcV): zet in op economische kansen. Hier stelt TcV: ‘Gebruik de opgebouwde kennis en ervaring in eiwitproductie en het wereldwijde imago van Nederland als ‘eiwitland’ ten voordele van de eiwittransitie en behoud de koploperspositie, via een herpositionering: Nederland als koploper in de plantaardige proteïne-industrie. Betrek de relevante partijen, ook vanuit zowel de vlees- en zuivelsector als plantaardige sector.’

Visie van Schouten Europe

Wij vroegen Mark waarom de eiwittransitie belangrijk is voor Schouten Europe. Overtuigend vertelt hij: “Het is een feit, als de transitie niet plaatsvindt, dan kan de aarde dat op een gegeven moment niet meer aan. Er moet iets gebeuren.” Schouten Europe ontwikkelt producten op basis van plantaardige grondstoffen en verkopen die aan supermarktketens, quick service restaurants en de verwerkende industrie. Op de website van Schouten Europe is in hun visie te lezen: ‘We kijken verder dan alleen de grondstoffen in onze producten en focussen ook op duurzaamheidsaspecten. Het ultieme doel is een plantaardig product dat zo min mogelijk bewerkingsstappen ondergaat en van lokale grondstoffen wordt vervaardigd.’

“Lokale grondstoffen is nog niet zo makkelijk”, vertelt Mark. “De ambitie van Schouten Europe is om zoveel mogelijk grondstoffen uit Nederland te halen, en anders uit Europa. Wat deze ambitie moeilijk maakt is dat bijvoorbeeld soja, een grondstof die we veel gebruiken, veel beschikbaar is, maar dat komt allemaal uit Noord-Amerika. Je kunt wel soja uit Nederland kopen, maar dan heb je te maken met hogere prijzen, en ja, we kunnen ons zelf ook niet uit de markt prijzen.” Een alternatief is aan de slag gaan met andere grondstoffen. Ook daar is Schouten Europe mee bezig. “We vinden het wel belangrijk dat de kwaliteit van de producten goed is. Mensen moeten de producten ook lekker vinden, anders kopen ze het product niet opnieuw. We willen graag steeds duurzamer ontwikkelen en produceren, maar we willen ook vooral een lekker en betaalbaar product op de markt blijven brengen.”

“Het is een feit, als de transitie niet plaatsvindt, kan de aarde dat op een gegeven moment niet meer aan. Er moet iets gebeuren.”

Duurzaam, gezond én lekker

Naast duurzame producten moeten het vooral ook lekkere producten zijn. “Wij zien het als onze rol om gezonde, duurzame en lekkere producten aan te bieden”, vertelt Mark. “En dat is een heel belangrijk aspect. Consumenten staan namelijk echt open om de producten te proberen, maar veel vleesvervangers vinden ze vaak niet lekker genoeg. Of ze vinden de prijs/kwaliteit verhouding niet goed, of weten niet hoe ze het moeten bereiden. En daar hebben wij een rol.” Mark vervolgt: “En niet alleen wij hebben daar een rol, iedereen in de keten heeft een rol. Iedereen moet die rol pakken om verandering te stimuleren.” 

Samenwerkingen

Naast dat Schouten Europe zich druk maakt om een steeds duurzamer, gezonder en smakelijker product, zetten ze zich ook in voor: ‘Plantaardig het Nieuwe Normaal’. “In het begin waren het vooral vegetariërs en veganisten die onze producten kochten. Deze groep consumenten was klein, maar kochten onze producten vaak. Nu is onze belangrijkste doelgroep flexitariërs. Zij kopen onze producten vaak 1 à 2 keer in de week. Zij kiezen voor producten die veel op vlees lijken en hebben qua smaak vlees als referentiekader. Als ze dus voor een vervanger kiezen, kiezen ze voor een product dat zo dicht mogelijk tegen vlees aan zit. Dit komt ook omdat er nog vanuit recepten wordt gedacht. Hierin moet vlees makkelijk te vervangen zijn. Het is moeilijker als men moet gaan koken met tofu. Dat zijn mensen niet gewend. Dus begeleiding in hoe dit soort alternatieven te gebruiken, zou zeker nog helpen”, aldus Mark. Om die reden is Schouten Europe graag betrokken bij het project CHIEF. Dit project wil de eiwittransitie versnellen en onderneemt hiervoor verschillende projecten. Een belangrijk aspect is het inzetten op de voedselomgeving. Transitiecoalitie Voedsel kan deze focus alleen maar beamen. Niet voor niets staat dit genoteerd als punt 6 van ons tienpuntenplan: ‘Neem voedselomgeving als focus voor aanpak eiwittransitie.’

Ook het Plant the Future diner past goed bij Schouten Europe. “Ruim 30 jaar geleden werd Henk Schouten nog voor gek verklaard toen hij ging inzetten op vleesvervangers. Maar nu zie je dat veel meer mensen overtuigd zijn dat er iets moet gebeuren, zelfs de politiek ziet dat in. Dat is positief, maar toch zie je dat gedragsverandering bij mensen langzaam gaat. Het Plant the future diner als initiatief is daarom hartstikke goed om daarover met elkaar in gesprek te gaan en krachten te bundelen om de eiwittransitie te stimuleren.”

“Het Plant the Future diner als initiatief is hartstikke goed om met elkaar in gesprek te gaan over gedragsverandering en om krachten te bundelen om de eiwittransitie te stimuleren.

Nieuw product

Naast de enorme betrokkenheid van Schouten Europe in de keten, staan ze ook niet stil binnen hun eigen organisatie. “We dragen ons steentje bij aan de eiwittransitie door productontwikkeling en innovatie. Dit is een belangrijk speerpunt voor ons: innovatie om huidige producten te verbeteren, maar ook geheel nieuwe producten op de markt te brengen.” Zo heeft Schouten Europe vorig jaar de stap gezet naar visvervangers. “Het is nog een kleine markt. Het is daarom nog moeilijk om daar veel van te verkopen. Maar we zien het als onze rol als innovator om dit soort producten op de markt te zetten.” Net zoals in 1990, blijft Schouten Europe graag voorop lopen in de ontwikkeling. Als we Mark naar zijn favoriete product vragen, zegt hij ook zonder enige aarzeling, “Vegan Green Tuna.” De plantaardige tonijn die Schouten Europe vorig jaar op de markt gebracht. “Het is mooi om te zien dat toen het werd gelanceerd, mensen erover gaan nadenken. En dat we daarmee, zoals we in 1990 ook al een frontrunner waren op dit gebied, dat nu met een plantaardig alternatief voor tonijn, ook weer zijn. Hiermee kunnen we iets fundamenteels veranderen in de wereld op het gebied van visconsumptie.”


Zaadje geplant? Lees hier meer: