Nieuws

Oproep om gezond voedsel op te nemen in politiek verkiezingsprogramma

By 17 juli 2020 No Comments

Een Manifest Gezonde Voeding is aangeboden aan verkiezingscommissies van politieke partijen namens tientallen organisaties, waaronder Transitiecoalitie Voedsel, TAPP Coalitie, Glastuinbouw Nederland, natuur- en milieufederaties en Hartpatiënten Nederland. De organisaties roepen politieke partijen op om gezonde voeding op te nemen in verkiezingsprogramma’s. Dat wil zeggen: meer groenten en fruit en minder frisdrank en vlees. Hierdoor zullen zorgkosten en milieuvervuiling dalen.

De organisaties willen dat Nederland een van de gezondste landen wordt op het gebied van voeding. Want zo komen we gezond uit de crisis, ook in economisch opzicht. Voorkomen is immers beter en goedkoper dan genezen. De organisaties steunen een voorstel uit een regeringsbrief van Hoekstra aan de Tweede Kamer van 22 april 2020 voor gezonde en duurzame voeding, opgenomen in de Brede Maatschappelijke Heroverwegingen. Hierin staat een verbruiksbelasting voor frisdrank en vlees en een subsidie of btw-verlaging op groenten en fruit.

Gezond voedsel goedkoper, ongezond of onduurzamer voedsel duurder

Gezond en duurzaam voedsel zoals groenten, fruit en vleesvervangers moeten via subsidies en btw-verlaging goedkoper worden. Ongezond voedsel en voedsel met een hoge milieu footprint moet juist duurder worden: allereerst bijvoorbeeld suikerhoudende dranken en vlees. Er komt dan wel een compensatie voor lage inkomens en boeren. Zij krijgen middelen om hun bedrijf te verduurzamen – minder milieubelasting draagt ook bij aan onze gezondheid. Omdat de grootste potentie voor een hogere consumptie van groenten en fruit ligt bij de lunch, vragen de organisaties aan politieke partijen dat de regering net als andere EU-landen een gezonde lunch-cultuur gaat bevorderen met voornamelijk groenten en fruit en minder dierlijke producten. Dit kan via een landelijke subsidie en een fiscale vrijstelling voor -gratis- gezonde bedrijfslunches. Supermarkten moeten verplicht worden dat zeker 75 procent van de reclames zich richten op gezonde voeding (binnen Schijf van Vijf) en duurzame voeding. Kindermarketing met voedsel buiten de Schijf van Vijf moeten worden verboden, ook online. Keuzevrijheid moet voorop staan.

We eten in Nederland ten opzichte van de richtlijnen twee keer te weinig groenten en fruit en zeker vijftig procent te veel suiker en vlees. Zo worden we steeds ongezonder en stijgen zorgkosten te hard (o.a. hart- en vaatziekten, diabetes 2, darmkanker).

Lees hier het manifest

Ondertekenaars:

Prof. Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid, VU, Amsterdam

Prof. Dr. Nico van Meeteren, bijzonder hoogleraar epidemiologie Maastricht University, directeur Topsector Life Sciences and Health, CEO Topcare

Sjaak van der Tak, voorzitter Glastuinbouw Nederland

Willem Lageweg, Directeur Transitiecoalitie Voedsel

Jeroom Remmers, Directeur True Animal Protein Price Coalition

Joris Heijnen, Directeur GreenDish

Reinder Hoekstra, Natuur en Milieufederaties

Lutz Jacobi, Directeur Wadden Vereniging

Rob Baan, Directeur Koppert Cress

Bregje Hamelynck, Voorzitter CSA Netwerk Nederland

Jan van Overveld, Hartpatiënten Nederland