Skip to main content
Nieuws

PLANTAARDIG HET NIEUWE NORMAAL: IN GESPREK MET STEVEN IJZERMAN

Geschreven door 10 maart 2022No Comments

Op 8 maart riepen ruim 200 koplopers uit de Landbouw- en voedselsector de politiek op om Plantaardig het Nieuwe Normaal te maken. Om deze petitie vanuit verschillende perspectieven te belichten, hebben we diverse koplopers gevraagd om met ons in gesprek te gaan over de eiwittransitie. Vandaag spreken we met Steven IJzerman. Hij is kwaliteitsmanager bij Udea en als coördinator verantwoordelijk voor duurzaamheid. Udea is een groothandel in biologische producten en moederbedrijf van Ekoplaza. Zij leveren daarnaast aan ieder bedrijf dat graag biologische producten wil inkopen. Biologische producten vormen het fundament van het bedrijf en een meer plantaardig voedselpatroon is een thema dat daaraan raakt. Wij gingen in gesprek met Steven over de rol van supermarkten in de eiwittransitie.


Plantaardig alternatief makkelijker en beter verkrijgbaar

Of Ekoplaza een visie heeft wat betreft de eiwittransitie? “Ja zeker!”, en die is al best goed uitgedragen volgens Steven. Ekoplaza kiest er bewust voor om het plantaardig alternatief makkelijker, beter verkrijgbaar en daarmee interessanter te maken. Wat betreft dierlijke producten pleit hij voor een betere balans. “De wijze waarop we nu onze dierlijke eiwitten produceren maakt dat we eigenlijk de aarde aan het afbreken zijn. Door meer plantaardig te eten put je de aarde minder uit en ontstaat er een betere balans in de natuur. De dierlijke producten die we verkopen bieden we aan voor de juiste prijs om een dier op een waardige manier te kunnen houden. Verder kijken wij naar aanbod, actie- en promotiebeleid. Om een voorbeeld te noemen: zo kiezen we in ons magazine Lekker (W)eten er bewust voor 70% van de recepten vegetarisch of veganistisch te maken en hebben wij vanwege de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel, en Plantaardig het Nieuwe Normaal, twee weken lang geen vlees én zuivel in onze actiefolder staan”.  

Vraag, aanbod of regulering? 

“Als je kijkt naar wat we in Nederland eten komt het voor het grootste gedeelte uit supermarkten. Daar wordt de keuze gemaakt voor het eten. En daarmee heeft iedere consument een ontzettend grote invloed op de aarde.” Hij noemt de supermarkt dan ook een impactmaker die stappen kan zetten in het aanbieden van gezond en duurzaam voedsel. “Maar de consument zal ook moeten veranderen. Op het moment dat de consument laat zien dat ze meer plantaardige producten willen, gaat de supermarkt dit ook vanzelf aanbieden”. Volgens Steven kan de consument het snelst verandering teweegbrengen. “Als consumenten morgen massaal beslissen om de helft minder vlees en zuivel te gaan eten, dan past de supermarkt daar vanzelf het assortiment op aan”. Wat betreft de politiek, is het volgens Steven een kwestie van een lange adem. “Het is een vereiste om zowel de politiek als de maatschappij mee te krijgen in de ambitie naar een meer plantaardig eetpatroon”.

Huidige situatie

Een normverschuiving lijkt plaats te vinden waardoor het steeds meer normaal is om af en toe geen vlees te eten. Steeds meer mensen maken bewust de keuze om vegetarisch of veganistisch te eten. Toch lijkt er volgens het nieuws een discrepantie te zijn in de verkoopcijfers. Mensen zijn wel meer vleesvervangers gaan eten maar zijn niet minder vlees gaan eten. Ekoplaza probeert wel de vleesconsumptie te verlagen ten gunste van plantaardige alternatieven. Uit de superlijst “Groen” van Questionmark is gebleken dat Ekoplaza niet stunt met vleesaanbiedingen en weinig dierlijke producten in de actie hebben. “We zien dat nog niet terug in andere supermarkten. Door acties aan te bieden met dierlijke producten, ontstaat een verleiding waardoor het gekocht blijft worden. Ekoplaza neemt zelf de verantwoordelijkheid om het de consument makkelijker te maken om te kiezen voor de gezonde, plantaardige keuze o.a. door niet te stunten met vleesprijzen en minder en voornamelijk duurzaam vlees in de schappen te leggen”.

Wat kan Transitiecoalitie Voedsel doen?

Transitiecoalitie Voedsel (TcV) kan de eiwittransitie en alles wat daarbij komt kijken kenbaar en belangrijk maken en het op agenda’s krijgen bij politici, het bedrijfsleven en ook bij de consument. Het bedrijfsleven moet gestimuleerd worden en de overheid moet het noodzakelijk maken om met de eiwittransitie aan de slag te gaan. “Via de overheid kan de consument indirect worden meegenomen in dit verhaal en daarmee belangrijk worden gemaakt bij een grote groep. Ik denk dat je daarmee een goede aanjager kan zijn”. 


Maak samen met ons plantaardig het nieuwe normaal en teken de petitie!

Meer weten over het tienpuntenplan ‘Plantaardig het Nieuwe Normaal’?
Meld je aan voor de Meet Up op 10 maart.

Ondersteun onze oproep en teken mee
‘Plantaardig het Nieuwe Normaal’.

Word transitieversneller bij TcV 
Transitiecoalitie Voedsel bestaat dankzij haar leden. Ook bijdragen en het werk van TcV mogelijk maken? Word lid.

 

Transitiecoalitie Voedsel

Postadres
Stichting Transitiecoalitie Voedsel
Waterweg 64
3731 HM De Bilt

Transitiecoalitie voedsel

© 2022 Transitiecoalitie Voedsel